Niilo Eklundin Talvinen Kymijoki, 1923. Kuva: Anu Ojala
Taidemuseo Poikilon kokoelmat sisältävät lukuisia maisemamaalauksia kymenlaaksolaisista näkymistä. Kymijoen maisemia on kokoelmataiteilijoista kuvannut muun muassa taidemaalari Niilo Eklund (1894– 1931) teoksessaan Talvinen Kymijoki (1923). Teos oli esillä Poikilo-gallerian Kymijoki-aiheisessa kesänäyttelyssä 2018.
Pohjois-Kymenlaakson teollisuusmaiseman teki aikoinaan laajemmin tutuksi taideyleisölle Kymijoen maisemia teoksissaan kuvannut turkulaissyntyinen taiteilija Victor Westerholm (1860-1919). Westerholmin jalanjäljillä ovat sittemmin maalanneet myös monet muut taiteilijat, kuten Niilo Eklund, Jouko Raita ja Laura Järnefelt.
Eklundin Talvinen Kymijoki kuvaa jokea vanhan pappilan rantatörmältä nähtynä, joen yli Niskalaan ja Kelttiin päin. Maalaus muistuttaa Kymijoen kuvauksia 1800-luvun alusta, ajalta jolloin luonnontilainen joki kartanoine ja muine rakennuksineen oli taiteilijoiden pääaiheena. Todellisuudessa Eklundin kuvaama maisema oli 1900-luvulle tultaessa käynyt läpi suuria muutoksia puuteollisuuden nousun myötä. Vuonna 1872 perustettiin ensimmäinen maisemaa muuttanut selluloosa- ja paperitehdas Kuusankoskelle.
Nuorena menehtynyt ja vähän tutkittu Niilo Eklund ehti maalata lyhyehköksi jääneen taiteellisen uransa aikana eri vuodenaikoihin sijoittuvia luonto- ja kulttuurimaisemia. Taiteilija toteutti teoksensa monen muun aikalaistaiteilijan tavoin pelkistäen ja yksityiskohtia karsien, paikoin myös värejä korostaen.